the fur lives longer!

Jag läste nyss en artikel i aftonbladet om hur hemsk pälsindustrin är.

Jag tycker det är jätte hemskt med djurplågeri. Det är ju helt naturligt att känna ilska och äckel över hur djur behandlas inom pälsindustrin. Är man normal så är man så klart mot djurplågeri. Men, att djurplågeri har blivit så synonymt med päls är inte riktigt korrekt. 
För att göra det enkelt: Päls är OK. Djurplågeri är inte OK. 

Såklart behövs det debatter (lite mer intellektuella än aftonbladets dock) för att förändringar ska ske och krav ska komma till. Krav som ger djur ett värdigt och smärtfritt liv. Vare sig de blir biff en dag i veckan eller en livslång päls.

Jag tycker pälsdebatten fokuserar på fel saker. Upprepade gånger så beskylls modeindustrin. Blondabella och Kisse har hjärntvättat alla stockholmstjejer att använda päls, menas det.
  
Hur många av dessa tjejer tror ni har promenerat in på Amoress och köpt sig en sprillans mink för 62000? 
Jag tror de allra flesta liksom jag har gått till exempelvis Röda Korsets secondhandshop och köpt någon avliden farmors gamla päls. Pengarna har gått till bland annat våldtagna kvinnor i Kongo.
Det här mina vänner, det kallas HÅLLBARHET. Ekonomisk, värmande och miljövänlig hållbar shopping.
Att springa på H&M och köpa en ny jacka några gånger per år för att det är så billigt är INTE hållbart. Och inte bra för djuren.

Päls dödar djur. Men fattar ni hur mycket som INDIREKT skadar, dödar och tom utrotar djur?
Jeans/denim som tvätttas i ton med kemikalier som sedan släpps ut i haven är ett exempel. Samma dilemma, djur som lider för våra modeestetiska skäl. Men inga stora bruna ögon och blodiga burar att visa upp som bevis. Vem bryr sig om en fisk som ligger o flyter på någon skitig älv.

Det absolut värsta är nog människor som säger att de är mot päls men använder duntäcken, skor, bälten, väskor, bilklädsel, ridsadel, soffor och dylikt av läder från lika plågade djur. Vissa äter kanske tom kött. Ingen respekt från min sida där.  

 Jaha, men det är väl skillnad på en hästsadel av läder och en pälstoffs på en mössa som inte fyller någon funktion tänker kanske du.
Då har du missförstått allting.


Det är så klart svårt om inte omöjligt att vara konsekvent till 100% och därför är jag inte heller en speciellt principfast person. Jag beundrar så klart de få jag känner som lyckas med det. Lyckas med att leva som man lär alltså.

Länge leve djuren!
Länge leve pälsen!







                          
                           
                                                        PEACE!

Kommentarer
Postat av: LisaMarie

Håller helt klart med dig om att det du säger angående att köpa second hand och att det finns många andra industrier som leder till att djur plågas och dör. Det som gör pälsfrågan till en så het gröt är väl antagligen att djurens dödas enbart för sin päls skull. Jag tycker att dun, silke, angora etc. är precis lika fel, och jag köper ju inte skinn heller (annat än second hand) men skillnaden mellan just skinn och de andra animaliska materialen är väl att skinnet kommer från djur som också äts upp. Jag försvarar inte skinnindustrin, för den drar in mycket pengar och är viktig för djuruppfödarna, skinnet är alltså inte bara en "restprodukt" som många tycks tro. Det här är väl den logiska delen av debatten.



Men sen tycker jag att det finns en annan aspekt, en mer känslomässig. Och det är helt enkelt att jag personligen tycker att det är väldigt känslokallt att gynna en industri där djur föds upp under onaturliga förhållanden och lever extremt korta liv bara för att bli kläder. Vill man absolut ha päls för att man tycker att det är snyggt så kan man väl köpa fuskpäls eller second hand-päls. Nu är det ju så inne med vintagekläder så jag tror att många shoppar second hand, men HPI-mössan tex. är ju så ny så den går ju inte att köpa begagnad.. Jag tror inte att "hotet" mot djur är såna som gillar att köpa second hand pälsar, det är såna som likgiltigt inför alla etiska aspekter köper "det som är inne just nu", oavsett om dom får tag på det nytt eller gammalt.. Och tyvärr tror jag faktiskt att Blondinbella och Kissie spelar sin roll där :/

2011-02-17 @ 21:19:35
URL: http://lisamariesvarld.blogspot.com/
Postat av: charlene

Hej!



Jag vill att du ska veta Lisamarie att när jag skrev det där om att jag beundrar de få som lyckas med att hålla sig konsekventa i sina livsval så var det dig jag hade i åtanke. =)



Jag vill påkeka att jag absolut inte försvarar plågeriet och missförhållanden som djur utsätts för. Jag tror dock att animaliska/organiska produkter av alla de slag är det mest naturliga som finns och borde vara det bästa för miljön och människor. Såklart borde vissa sorter användas mer och andra mindre för att slösa så lite som möjligt med jordens resurser. Mindre animaliskt protein och mer vegtabiliskt osv.



Jag kritiserar inte de som väljer bort päls, kött och dylikt. Men jag fick själv kritik för ett tag sedan och jag bara önskar att fokuset på päls inte behövde vara det enda som uppmärksammas då man talar om djurplågeri. Dessutom så är det precis som att det bara finns två alternativ: päls som innebär djurplågeri eller ingen päls alls. Folk tar lätt ställning till päls men tänker kanske inte på att tex bomullsplantager sprider oerhört mycket gifter i marken pga alla kemikalier. En av de absolut mest besprutade plantorna på vår jord.



Det finns ju uppenbarligen en stor marknad för icke-torterad päls så någon borde väl vilja fylla det rummet och producera päls från fritt gående kaniner eller något ;)



Jag tror inte heller att den största anledningen till att folk bär päls är pågrund av kylan utan av rent estetiska skäl. Men att media ibland utmålar unga tjejer som det största hotet mot olika typer av världsproblem känns bara så...gubbigt och tar kanske även bort fokus på något viktigare. Att trender dör och skapas, och varför, är ju ett ganska intressant sätt att tolka tiden vi lever i på. Att det som är svårt att uppnå brukar räknas som vackert är ju inget nytt men kanske är det så att pälsens uppgång i popularitet är ett resulat av många ting. En längtan efter något äkta och ursprungligt, som håller länge. Vad vet jag, jag är ingen omvärldsanalytiker men det är intressant att tänka på tycker jag.

2011-02-18 @ 00:02:07
Postat av: LisaMarie

Ja jag förstår vad du menar och jag håller med om att det är störande att det är just vissa saker som får fokus på sig med andra glöms bort, sånt är verkligen trist.. Och trist om du blir påhoppad för en second hand-päls av personer som kanske äter kött eller köper dun tex.

2011-02-18 @ 21:50:06
URL: http://lisamariesvarld.blogspot.com/
Postat av: LisaMarie

Och jag är nog inte så principfast som du tror och som jag skulle vilja. Jag gör också mina "undantag" även om det var ett tag sen nu. Som du säger så finns det ju så otroligt mycket saker som påverkar miljön och djur och människor negativt så det går ju knappt att undvika. Bomull är ju verkligen en sån grej tyvärr.. :/

2011-02-18 @ 21:51:16
URL: http://lisamariesvarld.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0