25- års fest / juldagsfirande

Idag är nog den första dagen på länge helt utan jobb eller planer överhuvudtaget. Jag och Sessan ligger fortfarande i sängen och vi har inga planer på att gå upp.
Det har varit full action här hemma senaste veckan. Utgång med kära saknade vänner, en visit till huvudstaden med mamma för att se på julskyltning  med lite shopping och middag, 25-års kalas för släkten, julafton och kalas hos mig för alla fina tjejer på juldagen. Nu är det bara nyårsafton kvar.


Den 23:e, min födelsedag startar som alltid med marängtårta. Rosa marängtårta. Ingen gör tårtor som mamma. Vackra, skeva och himmelskt goda.


Förbereder för lilla släkten!
Min födelsedag blev lyckad. Vi åt och drack och skålade och min åldersångest försvann ;) Sedan kom julafton som alltid har varit en liten vilopaus mellan min födelsedag och juldagen. En lugn och trevlig afton med samma släkt som dagen före. Fina, fina presenter och klappar fick jag också! :)

Den 25:e var det alltså dags för juldagsfirande hos mig. En tradition vi haft i närmare 10 år! Vi blev tio stycken tjejer och hade det som alltid fabulous!



Just till juldagen blev det köpe-tårtor. Passionsfruktsmousse och chokladmousse. Dekorerade dem gjorde jag i alla fall själv :) Väldigt goda! Speciellt resterna  som frukost dagen efter ;)



Som jag kanske nämnt förut så älskar jag att duka bord och dekorera med mat. Varje år får gå i lite olika teman och färger. Jag tycker det blir fint att använda skålar med olika höjder och försöker tänka mycket på att "äta med ögat". Rätt så enkel plockmat kan lätt lyxas till med vackra skålar och fat. Mycket frukt och bär i maten är bra när man ska sitta länge runt ett bord och inte vill bli för tung om man ska gå vidare. Less is more är ju inte ofta mina ledord, speciellt inte när det gäller kalas!

sallad med serranoskinka med fikon och sharonfrukter



Jag hade en vintage klänning i 20-tals stil täckt med pärlbroderier :)




Jag fick så himla fina presenter. Presentkort på spa, nagelpåfyllning, snygga undisar och vit fluffig morgonrock! Tack vackraste!!!

 Gabby läste upp ett tal! En talang som hon har är att skriva  rimmande och roliga tal! Detta tal gick många år tillbaks i tiden och tyvärr är det en av sådana saker som måste stanna utanför offentlighetens ljus ;) 
 
Kvällen fortsatte på ett av Gävles två uteställen =) Jag hade en fantastiskt rolig kväll!!


Då var denna julen och födelsedagsfirande över! 
Det har varit så roliga och mysiga dagar och jag inser ännu en gång hur lyckligt lottad jag är med så fina människor i mitt liv. Som alltid när jag är här hemma en längre tid så känns det vemodigt att åka tillbaka till Norge. Fast nu har jag ju faktist ledigt ett bra tag till... Dessutom väntar våren runt hörnet och jag längtar efter att få vara i min lilla butik under vår och sommar. Ja, nu när jag tänker efter finns det mycket jag längtar efter och ser fram emot med ett nytt år. Tänk, om bara några månader kanske jag kan ta årets första tur med Black Beauty eller sitta utanför Villa C i vårsolen och dricka en kaffe! Två saker som får mig att längta framåt :) Förhoppningsvis får jag även besök av några fina i Norge snart :)

Nu blir det snart lite middag och vin med Emelie, helt planlös blev visst inte kvällen ändå. Mysigt! Svårt att komma upp ur sängen bara när Sessan ligger som en varm, mjuk liten boll med mig under täcket.

puss & peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0